Εταιρεία στην Ελβετία ετοιμάζεται να εγκαινιάσει την πρώτη στον κόσμο εμπορική μονάδα κατακράτησης διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα, μια προσέγγιση που θα μπορούσε δυνητικά να μετριάσει το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής. Το παραγόμενο CΟ2 θα διοχετεύεται σε θερμοκήπιο για να επιταχύνει την ανάπτυξη ζαρζαβατικών.
Το πρωτοποριακό εργοστάσιο της εταιρείας Climeworks θα αρχίσει τη λειτουργία του τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο κοντά στη Ζυρίχη, αναφέρει το περιοδικό New Scientist. Το διοξείδιο του άνθρακα θα απομονώνεται με μια παραλλαγή της τεχνικής που εφαρμόζεται σήμερα για τον καθαρισμό του αέρα σε υποβρύχια και διαστημικά σκάφη: ατμοσφαιρικός αέρας θα αναγκάζεται να περάσει από ένα σπογγώδες φίλτρο εμβαπτισμένο με χημικά που λέγονται αμίνες και έχουν την ιδιότητα να κατακρατούν το CO2, το οποίο θα απελευθερώνεται αργότερα με θέρμανση του φίλτρου.
Η θερμότητα θα προέρχεται από μια δημοτική εγκατάσταση αποτέφρωσης αποβλήτων, ενώ το παραγόμενο αέριο θα διοχετεύεται σε θερμοκήπιο των δέκα στρεμμάτων στο οποίο καλλιεργούνται μαρούλια, τομάτες και αγγούρια. Το μεγάλο στοίχημα για την Climeworks θα είναι να κάνει την τεχνολογία οικονομικά βιώσιμη. Η εταιρεία επικαλείται εκτιμήσεις της Αμερικανικής Εταιρείας Φυσικής, σύμφωνα με την οποία το κόστος της κατακράτησης CO2 σε μεγάλη κλίμακα θα ήταν περίπου 600 δολάρια ανά τόνο.
«Ελπίζουμε να φτάσουμε σε αυτό το επίπεδο και τελικά να μειώσουμε το κόστος αρκετά κάτω από αυτήν την τιμή» δήλωσε ο Ντομινίκ Κρόνεμπεργκ της εταιρείας. Σε άλλες χώρες έχουν ξεκινήσει τη λειτουργία τους πειραματικές μονάδες που κατακρατούν το CO2 όχι από τον καθαρό αέρα αλλά από τα καυσαέρια σταθμών ηλεκτροπαραγωγής και βιομηχανικών μονάδων.
Σε αυτήν την περίπτωση, το CO2 είναι έως και 200 φορές πιο συμπυκνωμένο από ό,τι στην ατμόσφαιρα, κάτι που μειώνει δραστικά το κόστος. Μέχρι σήμερα, πάντως, δεν υπάρχουν τέτοιες μονάδες κατακράτησης που να λειτουργούν σε μεγάλη, εμπορική κλίμακα. Η Climeworks εκτιμά ότι θα μπορεί να συλλέγει 2 με 3 τόνους διοξειδίου του άνθρακα την ημέρα, το οποίο θα μπορούσε μελλοντικά να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή καυσίμων με χημικές μεθόδους.